![](/media/lib/182/n-ciecie-25c41cdb5366f59413201890235e4ec8.jpg)
U dziewcząt cięcie zaczyna się wcześniej niż u chłopców
23 grudnia 2013, 11:17Z hasłem, że dziewczynki dojrzewają szybciej niż chłopcy, spotykamy się praktycznie na co dzień. Ostatnio truizm zyskał podbudowę naukową, bo okazało się, że proces reorganizacji połączeń nerwowych w mózgu zaczyna się u płci pięknej wcześniej. U dziewcząt przycinanie może wystartować już w wieku 10 lat, a u chłopców trzeba na to poczekać do 15.-20. r.ż.
![](/media/lib/114/n-rafa-7b92cc573e96e2a01bc76a40974eeb4e.jpg)
Sprawdzają, czy ewolucja wspomagana może uratować Wielką Rafę
4 lutego 2015, 13:49Naukowcy z Australijskiego Instytutu Nauk o Morzu i Hawajskiego Instytutu Biologii Morskiej badają, czy ewolucja wspomagana (ang. assisted evolution, AE) może pomóc koralowcom z Wielkiej Rafy Koralowej lepiej przystosować się do zmiany klimatu.
![](/media/lib/217/n-widmowe-twarze-399c7dfa74e8b03c13548e63a22be020.jpg)
Widmowe twarze i nieznane wersy ze średniowiecznego manuskryptu
8 kwietnia 2015, 06:30Dzięki promieniowaniu UV i oprogramowaniu do edycji graficznej prof. Paul Russell i doktorantka Myriah Williams z Uniwersytetu w Cambridge odkryli ostatnio niewidoczne gołym okiem rysunki i adnotacje z marginesów "Czarnej księgi z Carmarthen". Obecnie wchodzi ona w skład zbiorów Narodowej Biblioteki Walijskiej i jest najstarszym zachowanym manuskryptem, napisanym w całości w języku walijskim.
Restauracja Wielkiego Brata
17 października 2007, 15:48Na uniwersytecie w holenderskim mieście Wageningen powstała restauracja, która jest jednocześnie centrum badawczym. Wyposażono ją w liczne kamery, dzięki którym naukowcy będą badali zwyczaje kulinarne klientów oraz sprawdzą, jakie elementy wpływają na to co i jak jemy.
![](/media/lib/249/n-obiad-5e9e76bfb265c61b0bc4821c8287d638.jpg)
Badanie: mięso i ziemniaki wciąż są podstawą polskiego obiadu
22 czerwca 2016, 06:16Niemal 50 proc. Polaków na obiad je mięso, a 42 proc. ziemniaki. Po kasze sięga zaledwie około 2 proc. z nas, zaś po rybę wciąż niecałe 4 proc. Na śniadanie ponad 84 proc. wybiera pieczywo, a tylko 4 proc. zupę mleczną - wynika z badania polskich naukowców.
![](/media/lib/23/1203585156_140163-e8bf2e8a0ba7948a5089eca7ade1ee1f.jpeg)
Odtłuszczone mleko chroni przed nadciśnieniem
21 lutego 2008, 09:06Odtłuszczone mleko chroni przed nadciśnieniem - wynika z badań, których wyniki zostały opublikowane w ostatnim numerze czasopisma Hypertension.
![](/media/lib/100/n-bieg-f8a971b3a3b3c8999ce5a33a27578063.jpg)
Ruch = zdrowsze bakterie jelitowe
11 czerwca 2014, 12:49Wydaje się, że aktywność fizyczna wpływa korzystnie nie tylko na serce, ale i na florę jelitową. Naukowcy z University College Cork i Teagasc Food Research Centre wykazali bowiem, że zawodowi gracze rugby mają bardziej zróżnicowaną mikroflorę niż skądinąd zdrowi niesportowcy.
![](/media/lib/407/n-zha-cai-51d56e4b3658e3050437653cab3b8137.jpg)
Bakterie z syczuańskich kiszonek mogą pomóc w zapobieganiu próchnicy
12 czerwca 2020, 13:32Probiotyk z syczuańskich kiszonek - szczep pałeczek kwasu mlekowego Lactobacillus plantarum K41 - może pomóc w zapobieganiu próchnicy. Znacząco hamuje bowiem tworzenie biofilmów Streptococcus mutans, a więc bakterii uznawanych za główny czynnik etiologiczny powstawania próchnicy.
![](/media/lib/35/danie-b4bfdc0ce846cf995e7d4b1b8f43d003.jpg)
Uodpornieni na kuszenie?
15 września 2009, 15:47Różnice w aktywności mózgu wyjaśniają, czemu części osób, które schudły, udaje się utrzymać zmniejszoną wagę, a inne zmagają się z efektem jo-jo. Wygląda na to, że mózg tych pierwszych nauczył się inaczej reagować na widok jedzenia (American Journal of Clinical Nutrition).
![](/media/lib/193/n-dziecko-i-telewizor-1fd83e460e6dcf356144e661cb9bb3d1.jpg)
Muzycy reklamują niezdrowo
6 czerwca 2016, 11:28Sławni ludzie często pojawiają się w reklamach, a ich obecność wpływa na popularność reklamowanych produktów- szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Badacze w Uniwersytetu w Nowym Joru (NYU) przeprowadzili pierwsze rygorystyczne badania, podczas których przeprowadzili analizę wartości odżywczych produktów reklamowanych przez znanych muzyków